Сайт учителя зарубіжної літератури Соломки Людмили Анатоліївни
Щоб мати право вчити інших, потрібно постійно вчитися самому


Методическая копилка
Главная » Файлы » Уроки зарубіжної літератури

Фрагмент конспекту уроку. 8 клас. Горацій. Ода « До Мельпомени».
29.11.2016, 21:23

Слово вчителя.

          Мабуть, кожний поет замислюється про місце своєї поезії в житті суспільства, про долю своїх віршів. І, відслідковуючи все своє життя, свою творчість, - виділяють найголовніше, думають про заслуги перед нащадками. Тема поезії й ролі поета в житті стала традиційної ще із часів давньоримського поета Горація.  Вірш Горація «До Мельпомени» став першим серед поезій, присвячених усвідомленню поетом досягнень свого творчого шляху. Людина не вмирає, якщо безсмертними стають витвори її духу, -  таку думку проголошує Горацій у своїй оді. Цей вірш був дуже популярним серед поетів наступних часів і став зразком для  наслідування. Мотив увічнення пам’яті про поета у його творчому доробкові, який буде потрібен майбутнім поколінням, став традиційним і є провідним також у поезіях В. Шекспіра,  Г. Р. Державіна та О. С. Пушкіна. Надалі створення такого роду віршів у жанрі своєрідного літературного «пам'ятника» стало загальноєвропейською традицією.

                Сьогодні ми з вами познайомимося з цими віршами та спробуємо віднайти спільне та відмінне у поезіях. Перед вами на парті лежать тексти. Самостійно перечитайте їх, підготуйтеся до виразного читання.

Виразне читання віршів.

Горацій

Ода « До Мельпомени»

В. Шекспір

Сонет 55

Г. Р. Державін

« Пам’ятник»

О. С. Пушкін

« Пам’ятник»

Звів я пам'ятник свій. Довше, ніж мідь дзвінка,
Вищий од пірамід царських, простоїть він.
Дощ його не роз'їсть, не сколихне взимі,
Впавши в лють, Аквілон; низка років стрімких-
Часу біг коловий — в прах не зітре його.
Смерті весь не скорюсь; не западе в імлу
Частка краща моя. Поміж потемками
Буду в славі цвісти, поки з Весталкою
Йтиме понтифік-жрець до Капітолію.
Там, де Авфід бурлить, де рільникам колись
Давн за владаря був серед полів сухих, —
Будуть знати, що я — славний з убогого —
Вперше скласти зумів по-італійському
Еолійські пісні. Горда по праву будь,
Мельпомено, й звінчай, мило всміхаючись,
Лавром сонячних Дельф нині й моє чоло.

 

65 – 8 р. до н. е.

Надгробків царських мармурові плити
Переживе потужний мій рядок,
І образ твій, немов із міді литий,
У вічність перейде. Хоч воєн крок

Зруйнує все - і статуї, і трони,
Каменярами тесаний граніт,
Але твоєї із пісень корони
В тисячоліттях не забуде світ.

Ти смерті й забуття минеш дорогу
І, подолавши путь в людські серця,
Вперед ітимеш із віками в ногу,
Аж поки дійде світ свого кінця.

І в день суда ти житимеш у слові,
В піснях моїх, що сповнені любові.

 

 

 

1592-1599

Я памятник себе воздвиг чудесный, вечный,
Металлов тверже он и выше пирамид;
Ни вихрь его, ни гром не сломит быстротечный,
И времени полет его не сокрушит.
Так! — весь я не умру: но часть меня большая,
От тлена убежав, по смерти станет жить,
И слава возрастет моя, не увядая,
Доколь славянов род вселенна будет чтить.
Слух пройдет обо мне от Белых вод до Черных,
Где Волга, Дон, Нева, с Рифея льет Урал;
Всяк будет помнить то в народах неисчетных,
Как из безвестности я тем известен стал,
Что первый я дерзнул в забавном русском слоге
О добродетелях Фелицы возгласить,
В сердечной простоте беседовать о боге,
И истину царям с улыбкой говорить.
О Муза! возгордись заслугой справедливой,
И презрит кто тебя, сама тех презирай,
Непринужденною рукой, неторопливой,
Чело твое зарей бессмертия венчай.

 

1796

Я памятник себе воздвиг нерукотворный,
К нему не зарастет народная тропа,
Вознесся выше он главою непокорной
Александрийского столпа.
Нет, весь я не умру — душа в заветной лире
Мой прах переживет и тленья убежит —
И славен буду я, доколь в подлунном мире
Жив будет хоть один пиит.
Слух обо мне пройдет по всей Руси великой,
И назовет меня всяк сущий в ней язык,
И гордый внук славян, и финн, и ныне дикий
Тунгуз, и друг степей калмык.
И долго буду тем любезен я народу,
Что чувства добрые я лирой пробуждал,
Что в мой жестокий век восславил я свободу
И милость к падшим призывал.
Веленью божию, о муза, будь послушна,
Обиды не страшась, не требуя венца;
Хвалу и клевету приемли равнодушно
И не оспаривай глупца.

1836

Робота в групах.

І група – знаходить спільне, а ІІ група – відмінне( підкреслюючи в текстах на листках).

Спільне

Відмінне

1. Поети впевнено заявляють про те, що вони створили пам’ятник.

2. У всіх віршах ідеться про невмирущість душі поета.

3. Поети передбачають, що слава їхня переживе їх самих і пошириться на Батьківщині.

4. Написані наприкінці життя, тобто дійсно є підсумком творчості.

5. Головна тема їх - прославляння щирої поезії й твердження високого призначення поета в житті суспільства.

1. У поезіях Горація та Державіна зазначається, що він вищий, ніж царські піраміди, у В. Шекспіра – перейде у вічність, а у О. Пушкіна – вище Олександрійського стовпа.

2. Неминучість слави обмежено: у Горація – до існування Риму; у Шекспіра – в тисячоліттях світ; у Державіна – повага світу до слов’ян; у Пушкіна - наявність у світі хоча б одного поета.

3. Горацій переконаний, що його пам’ятатимуть в Італії, Державін і Пушкін перелічують велику кількість народів, що живуть на безмежних просторах Росії.

4. Звернення до музи в останніх рядках поезій у Горація пов’язане з правом митця на увінчання лавровим вінком. Державін та Пушкін не прагнуть негайного визнання та спокійно благословляють музу на непростий шлях.
5. За жанром – ода, сонет, вірш.

6. У Горація багато слів « високих», старослов’янізмів, античних образів, інші вірші написані зрозумілішою мовою.

«Кола Вена».

(Підбити підсумки спроби порівняльного аналізу поезій можна, використовуючи прийом «Кола Вена». Таким чином, одразу можна зрозуміти, що є спільного та відмінного в цих творах).
 

Категория: Уроки зарубіжної літератури | Добавил: lutikSalutik
Просмотров: 1091 | Загрузок: 0 | Комментарии: 4 | Рейтинг: 5.0/4
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:

Категории раздела

Мои файлы [5]
Уроки русского языка [9]
Разработки уроков русского языка для среднеобразовательной школы
Уроки зарубіжної літератури [35]
Вашій увазі пропонуються конспекти нетрадиційних уроків з літератури, уроків з використанням мультимедіа та інтерактивних методів.
Сценарії класних заходів [1]
На допомогу класним керівникам.
Творческие задания [21]
Примеры различных творческих заданий с использованием интерактивных методов.
Методическая копилка [1]
Мои файлы Уроки русского языка Уроки Зарубіжної літератури Сценарії класних заходів Творческие задания
Приветствую Вас Гость
Календар України

Друзья сайта

  • Покровський ліцей
  • Відділ освіти Покровської РДА
  • ДОІППО
  • Дніпропетровське відділення Малої академії наук України
  • МОН
  • Педагогічна преса
  • Педрада
  • ж-л "Зарубіжна література в школах України"
  • Вход на сайт

    Новини освіти

    Наш опрос

    Оцените мой сайт
    Всего ответов: 63

    Статистика


    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    Copyright MyCorp © 2024 | Создать бесплатный сайт с uCoz